Lukten av höst

Brukar uppleva en enorm ångest så fort jag tänker på att sommaren börjar gå mot sitt slut. Värmen som ersätts mot kyla. Himmelen, målad i ett hav av blåa färger blir istället till hundra olika nyanser av grått. Ljuset byts ut mot tidigt mörker, och alla färger som hör sommaren till försvinner.

Satt ute idag, såg hur de gråa molnen samlade sig ovanför mig och hörde sedan dropparna möta asfalten. Kände lukten av regn, lukten av höst, utan någon ångest.

Tänkte på hur jag, när jag var mindre, hörde regndropparna slå mot plåttaket i radhuset och den sövande effekten det hade. Hur underbara mina gummistövlar kändes när jag idag gick runt med dom och tänkte att snart kan jag gå rakt igenom alla vattenpölar som kommer att bildas. Men bästa var den gröna gräsmattan som var fläckad av alla sorters gula löv. För även om alla ljusa, härliga färger från sommaren försvinner för ett tag så har hösten desto mer intensiva och dramatiska färger att erbjuda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0